Med schabrak eller utan?


Fråga: Rider du utan något under sadeln alls? Eller har du nån pad eller liknade? Skulle vara intressant att höra hur du resonerar kring att ha schabrak/vojlok eller inte? :)

Sv: Jag rider med en padd under sadeln och utan schabrak. Anledningen till det är enkel, jag har inget behov av ett schabrak på honom och en gelpad under fungerar utmräkt  Pinnen har en kort rygg och trots att jag tycker att det är supersnyggt med schabrak (det hade jag på storhäst) så ser han ut att drunkna i dem. Vojlock tycker jag klär islandshästar väl men eftersom vi inte har tvättmaskin så är det svårt att ha då jag inte har någonstans att tvätta det. Om jag i framtiden har andra möjligheter, då kommer jag säkert börja använda det för att inte behöva putsa min sadel hela tiden. 

Att man rider islandshäst utan schabrak/vojlock lyfter ingen i islandshästvärlden på ögonbrynen åt. Det är lika vanligt som att en dressyrhäst rids med schabrak. Det har blivit som en del av kulturen. Dock är det viktigt att tillägga att att schabraken från början är till för att skydda sadeln, inte hästen. En  sadel som ligger bra skaver inte på hästen. Med andra ord är det inte farligt att rida utan schabrak, som många verkar tro. Schabrak eller inte, det är upp till ryttaren att bestämam själv.Inget är mer rätt än något annat, även fast rida utan schabrak inte är särskilt accepterat utanför islandshästsporten. 
 
 




Anonym

kommemtetar

Svar: tack tack
Yrsa Arbelund




rreee

Liten kommetar

Svar: dfef
Yrsa Arbelund





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: